Waterlek 2018-02-02T11:21:43+00:00

Waterlek

Om het water van bij de bron tot bij je thuis te brengen, heeft watermaatschappij FARYS een kilometerslang netwerk van leidingen dat voortdurend onderhouden wordt. Toch is een lek niet uitgesloten. Ook op je binneninstallatie kan zich een lek voordoen.

Waterlek vóór de watermeter?

Merk je een lek vóór de watermeter? Contacteer dan 078 35 35 88. Het maakt niet uit of dit lek zich op je privédomein of op het openbaar domein bevindt. De defectenlijn van FARYS is 24 uur per dag, 7 dagen op 7 bereikbaar.

Waterlek na de watermeter?

Een lek na de watermeter, dus op de sanitaire binneninstallatie in je woning, moet hersteld worden door een loodgieter of installateur. Dit geldt zowel voor zichtbare als voor verborgen lekken.

Waterlektest

Vermoed je een lek, test dan volgende zaken vooraleer je een loodgieter contacteert:

  • Zorg dat je nergens in huis water verbruikt en observeer de watermeter gedurende 5 à 10 minuten. Beweegt het telwerk, dan is er vermoedelijk ergens een lek.
  • Controleer het nachtverbruik. Sluit voor het slapengaan alle kranen en noteer de stand van de watermeter. Laat ook de vaatwas en waterverzachter niet werken. Spreek met je huisgenoten af dat ze gedurende de nacht geen kranen openen of toilet doorspoelen. ’s Morgens controleer je of de meterstand gewijzigd is. Let hierbij vooral op de cijfers na de komma.

Tussenkomst bij een verborgen lek

Heb je een abnormaal hoog verbruik van leidingwater door een verborgen lek? Dan kan je via het solidariteitsfonds een tussenkomst op je waterfactuur vragen.