Informatie en advies 2018-02-01T13:57:55+00:00

Informatie en advies

Het Sociaal Huis is één centraal aanspreekpunt en informatieloket waar inwoners terecht kunnen met al hun welzijnsvragen. Vragen kunnen eveneens van financiële, juridische, relationele, persoonlijke en psychische aard zijn.
Elk OCMW heeft de opdracht om mensen wegwijs te maken in de uiterst complexe sociale wetgeving, waar verschillende openbare en private organisaties mee te maken hebben en krijgen.
De sociale werkers geven info en advies over RVA ( Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling ), RVP (Rijksdienst voor Pensioenen ), de kinderbijslagfondsen, de ziekenfondsen, de vakbonden, de VDAB ( Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding )…
Eén centraal aanspreekpunt
Het Sociaal Huis werkt als centraal aanspreekpunt met zo’n breed mogelijke waaier van diensten samen. Via één fysiek loket helpt het Sociaal Huis je zo goed en zo snel mogelijk. In veel gevallen krijg je meteen een antwoord, anders word je correct doorverwezen naar de bevoegde dienst. Daardoor loop je niet het risico om van het kastje naar de muur gestuurd te worden.