Elektronische identiteitskaart2018-02-05T16:16:13+00:00

Elektronische identiteitskaart

Iedere Belg moet vanaf 12 jaar een identiteitskaart hebben. Het dragen ervan is verplicht vanaf 15 jaar. Als de kaart aan hernieuwing toe is, krijg je een uitnodiging om je persoonlijk aan te melden op de dienst Burgerzaken.

Bij verlies of diefstal kun je, na aangifte bij de politie, een nieuwe kaart aanvragen. In geval van verlies kan dat ook op de dienst Burgerzaken. De gemiddelde wachttijd tussen de datum van aanvraag en aflevering bedraagt twee tot drie weken.

Meebrengen?

  • Oproepingskaart (eventueel)
  • Een recente pasfoto met effen witte achtergrond (het formaat moet voldoen aan de afmetingen vermeld op de oproepingskaart) – maximum 6 maanden oud
  • Je huidige identiteitskaart of het attest van verlies of diefstal

Kostprijs?

  • 21 euro – gewone procedure – 23 euro (bij verlies), 26 euro (vervallen)
  • 93 euro – spoedprocedure – dringend – levering 2de werkdag na aanvraagdatum, af te halen vanaf 14.00 uur (indien namiddagopening)
  • 147,6 euro – spoedprocedure – zeer dringend – levering 1ste werkdag na aanvraagdatum, af te halen vanaf 14.00 uur (indien namiddagopening)
  • 115,7 euro –  spoedprocedure – zeer dringend – levering bij FOD Binnenlandse Zaken/Centraal Bureau, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel  – afhalen daags na aanvraag, ook op zaterdagochtend, vanaf 8.30 tot 12.30 uur